مهم‌ترین کتابی که هر مهندس برقی باید بخواند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 17 اسفند 1402
بازدید : 3432
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر

 

از مهم‌ترین کتاب‌ها برای تمامی مهندسین برق مبحث 13 است. مقررات ملی ساختمان مبحث سیزدهم در مورد طراحی و نصب تاسیسات برقی است. در همه کشورها مقررات ملی ساختمان قوانینی هستند که شهروندان باید به نحوی از آنها تبعیت کنند. در کشور ایران هم تمامی مهندسین برق باید به مبحث 13 رجوع کنند.  توجه و پیاده سازی این مبحث باعث حفظ و ارتقای بهره‌وری کشور و نیز حفظ جان و منافع مردم و  تامین منافع ملی خواهد شد.  هر یک از پیمانکاران برق، تکنسین‌های برق صنعتی، مهندسین برق در سازمان نظام مهندسی و... باید طبق مبحث 13 مقررات ملی ساختمان عمل کنند

 

مبحث 13 مقررات ملی ساختمان چیست؟

همانطور که گفته شد مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان به طراحی و اجرای تاسیسات برقی ساختمان می‌پردازد. هدف مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان، ایجاد ایمنی لازم برای ساختمان است و شرایطی را بیان می‌کند که تجهیزات برقی به نحو مطلوبی طراحی و اجرا شوند تا عملکرد آنها صحیح و رضایت بخش باشد و ایمنی افراد و ساختمان تضمین گردد. تمامی مهندسین برق موظف هستند که به استانداردها و ضوابطی که در این مبحث گفته شده، عمل کنند. در غیر این صورت ساختمان از نظر ایمنی، حفاظت و انرژی در پایین‌ترین حد ممکن میرسد.


 

اخرین ویرایش مبحث 13 مقررات ملی ساختمان برای چه سالی است.

آخرین ویرایش (ویرایش سوم) مبحث 13 مقررات ملی ساختمان در سال ۱۳۹۵ با دیدگاه بازبینی، به روز رسانی و تکمیل موضوعات انجام شده است. پیش از این نیز دو بار این کتاب مورد تجدید نظر و ارزیابی قرار گرفته بود؛ اما پس از آخرین ویرایش دیگر تا به امروز دستخوش ویرایش و تغییری نشده است و ویرایش سوم یا ویرایش سال 95 به عنوان منبع اصلی و مورد تأیید برای شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

داوطلبین آزمون نظام مهندسی برق با اشراف کامل بر این مبحث، میتوانند به 50 درصد سوالات پاسخ درست بدهند. پس اگر آزمون برق در پیش دارید حتما پی دی اف مبحث 13 را از مجموعه آموزشی سودا دانلود کنید. لازم است بدانید که سودا، دوره های آموزشی مبحث 13 مقررات ملی ساختمان در قالب ویدیو با برترین مدرس تهران، تولید کرده است. از آن جهت که این مبحث برای تمامی پروژه های برقی، لازم است، لذا توصیه میکنیم که در کنار دانلود مبحث 13 مقررات، ملی ساختمان اقدام به تهیه دوره آموزشی مبحث 13 از سایت سِودا نمایید.

 


دانلود مبحث 13 اقدامی ضروری برای تمامی مهندسین برق

شما میتوانید اکنون اقدام به دانلود مبحث سیزدهم مقررات ملی از سایت سودا نمایید.  این پی دی اف ویرایش جدید است و خواندن آن به طور دقیق به تمامی مهندسین برق توصیه اکید میشود. مهندس برقی که اطلاعی از مبحث 13 نداشته باشد چند هیچ از بقیه عقب تر است و اصلا پروژه هایش با موفقیت پیش نمیرود. چرا که از اصول و استانداردها مطلع نمیشود. پس نیاز است که تمامی مهندسین برق حداقل 2 بار این کتاب را بخوانند.

 


فصل‌های مبحث 13مقررات ملی ساختمان

مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان، که معروف به مبحث طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان است، شامل ۱۱ فصل می‌شود که به موضوعات زیر می‌پردازد.:
1.کلیات
2.مقررات عمومی
3.اصول اساسی در تاسیسات برقی ساختمان
4.برآورد درخواست برق
5.منابع تأمین برق
6.تابلوهای برق
7.سیم کشی
8.تجهیزات برقی
9.حفاظت در برابر خطرات برق
10.الزامات ویژه


دامنه کاربرد مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان شامل موارد زیر است:

  • ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های تجاری
  • ساختمان‌های اداری
  • ساختمان‌های درمانی
  • ساختمان‌های آموزشی
  • ساختمان‌های عمومی
  • ساختمان‌های صنعتی
  • نمایشگاه‌های دائمی و موقت
  • پارک‌های تفریحات
  • کارگاه‌های ساختمانی
  • ساختمان‌های کشاورزی و دامداری
  • هر گونه ساختمانی که مقررات برای تاسیسات الکتریکی آن وضع نشده است.

بودجه بندی مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

بودجه بندی سؤالات آزمون‌های نظام مهندسی بر مبنای مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان که برای آزمون‌های نظام مهندسی در سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت مسکن ذکر شده است، از این مبحث در رشته و گرایش‌های زیر برای طرح سوال استفاده خواهد شد:
رشته تاسیسات برقی (طراحی)
رشته تاسیسات برقی (نظارت)
رشته معماری (نظارت)
رشته معماری (اجرا)

مهم‌ترین بخش‌های مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

فصل 5: با عنوان منابع تامین نیروی برق (سرویس مشترک)
پیوست 1: با عنوان (سیستم های نیروی برق)
فصل 7: با عنوان مدارها (کابل کشی و سیم کشی)
فصل 9: تقسیمات جریان ضعیف

تعداد سوالات طرح شده مبحث 13 مقررات ملی ساختمان از سال 95 تا الان

بجز آزمون‌های اسفند ۹۵ و مهر ۹۸، در سایر آزمونهای نظارت حداقل ۳۰ پرسش از مبحث ۱۳ مطرح شده است. پس از آزمون طراحی بهمن ۹۷، تعداد پرسش‌های مطرح شده از مبحث ۱۳ به شگفت‌انگیز ۳۴ رسید، اما در آزمون بعدی آن (مهر ۹۸) به عدد بسیار کمی ۸ پرسش نزول یافت. در آزمون سهم نیز مبحث ۱۳ با ۱۷ پرسش مطرح شد.

نکات مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

1. برآورد درخواست برق: در این مرحله، مصرف برق ساختمان بر اساس کاربری و نیازهای آن برآورد می‌شود.
2. منابع تأمین برق: شامل شبکه برق شهری، ژنراتور برق اضطراری و سایر منابع تأمین برق در ساختمان.
3. تابلوهای برق: وظیفه توزیع برق در ساختمان و اطمینان از ایمنی و کارایی آنها.
4. سیم کشی: انتقال برق از منابع تأمین برق به تجهیزات برقی با رعایت ایمنی و کارایی.
5. تجهیزات برقی: انتخاب، نصب و استفاده از تجهیزات برقی با ایمنی و کارایی مطلوب.
6. حفاظت در برابر خطرات برق: جلوگیری از خطرات مانند برق گرفتگی و آتش‌سوزی از طریق طراحی و اجرای صحیح تاسیسات برقی.
7. رعایت مقررات: رعایت مفاد مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان برای اطمینان از ایمنی و کارایی تاسیسات برقی ساختمان.


دانلود راهنمای مبحث 13 pdf

راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمانpdf برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی برق بسیار تاثیرگذار است، زیرا مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان تنها به الزامات اشاره کرده است و در مورد قوانین و مقررات توضیح مناسبی ارائه نکرده است. به همین دلیل، درک صحیح این موضوع برای بسیاری از کاربران مشکل است. راهنمای مبحث ۱۳ به تشریح جزئیات این مبحث می‌پردازد و مطالعه آن برای درک مفاهیم و مقررات بسیار الزامی است.برای دانلود راهنمای مبحث ۱۳ به صورت PDF، لینک مربوطه را کلیک کنید تا به راحتی در  سایت sevdaa.ir دسترس شما قرار گیرد.


خلاصه مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان درباره طراحی و اجرای تاسیسات برقی ساختمان است. این مبحث برای همه مهندسین برق ضروری است، از جمله پیمانکاران، متخصصین، تکنسین‌ها و مهندسین برق در سازمان‌ها و شرکت‌ها. هدف آن ایجاد ایمنی لازم برای ساختمان است و شامل توضیحات در مورد تمامی بخش‌های تاسیسات برقی و الکتریکی ساختمان می‌شود.


سخن پایانی درمورد مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

مبحث سیزده مقررات ملی ساختمان با عنوان "تاسیسات برقی ساختمان" به عنوان یکی از منابع حیاتی در حوزه آزمون‌های نظام مهندسی برق محسوب می‌شود. این بخش از مقررات ملی ساختمان، بیش از هر بخش دیگری، جهت آمادگی در سوالات آزمون‌های برق اهمیت دارد. به منظور ارتقاء دسترسی به این اطلاعات، مجموعه آموزشی سودا PDF مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان را رایگان برای شما فراهم کرده‌است.

 




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com